Huck wrote: 13 Aug 2022, 03:41
We have, that Sonetto 42 got artificial 10 lines more than the other sonetti, which had the usual 14 lines.
??
Not so - there are 14 (otherwise it would not be a sonnet!). The references to the speakers PO & PA should appear on the same line as the speakers, as they do in the manuscript, not in separate lines of their own.
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b ... /f143.item
Huck wrote: 14 Aug 2022, 13:02
Hm ... do you have some material to other poems attributed to Pico or to sonnets of the 45-poems-collection, which appeared elsewhere?
Here, for example is the above Sonnet 42 as it appears in the Codex Nicolò da Correggio [Codex .H.6.1 (It. 836 [X * 34]) at the Estense Library of Modena] :
J. Mirandulensis comes
Tremando, ardendo, il cor preso si trova.
Ove è la neve, il giaccio, il fuoco, il sole?
Tuo occhi dolci, gli atti e le parole
Vòi taccia, chiuda gli occhi e non mi mova?
Questo il mio mal non spinge, anci il rinova.
Perché? Chè de lì nascono tre prole,
Virtù, stil, legiadrïa, ove non dole
Fredo, giaccio, cathena, anci mi giova.
Quel che ’l cor liga, par la lingua snodi;
Quel che lo aggiaza, de virtù lo accende;
Arde in ligiadre et amorose tempre.
Meglio è donque me vedi, miri et odi?
Ben sa’ che sì, perochè non mi offende
Tremando, ardendo ogn’hor amando sempre.
And for ease of comparison, how it is in our BnF manuscript:
Pa. Tremando, ardendo, el cor preso si truova.
Po. Ov’è la neve, il laccio, il foco, il sole?
Pa. I tuoi sguardi, i dolci acti e le parole.
Po. Vòi taccia, chiuda gli ochi e non mi mova?
Pa. Questo el mio mal non spinge, anze ‘l rinova.
Po. Perchè? Pa. - Perchè indi nascon tre parole:
Virtù, stil, legiadria, unde non dole
Fuoco, giaccio, catena, anzi gli giova.
Quel che lo lega, par la lingua snodi,
Quel che l’agiaccia, de virtù lo incende,
L’arde in legiadre et amorose tempre.
Po. Donque meglio me vedi, miri et odi?
Pa. Ben sai che sì, però che non me offende
agiacciando, stringendo, ardendo sempre.
The Modena version, togther with a list of various sources in which Mirandola's poems can be found, I found here:
https://www.academia.edu/7805678/Le_Rim ... pp_181_199
There is also another article on the sonnets at the site here:
https://www.academia.edu/5662797/A_prop ... _n_29_2006
Sonnet 42 appears as sonnet xiv in collection of sonnets here:
https://books.google.es/books?id=Ve9BAA ... la&f=false
This also includes the trionfi sonnet, which it calls a madrigal, after the last sonnet xviii on p49. Of which the editor notes the line 'may the cards/pages be filled with his triumphs' that the allusion to Petrarch is obvious.