Hi Marco,
marco wrote:
About the “hierarchy of light”, the 1688 edition of “Il Malmantile Racquistato” by Lorenzo Lippi contains some long footnotes by Paolo Minucci related to Minchiate cards. They have been published in Italian by
Andrea Vitali and
Girolamo Zorli.
Mike Howard has translated into English part of the page.
If I see correctly, this passage has not been translated yet:
In queste carte di Tarocchi sono effigiati diversi geroglifici, e segni celesti: e ciascuna ha il suo numero, da uno fino a 35 e l' ultime cinque fino a 40 non hanno numero, ma si distingue dalla figura impressavi la loro maggioranza, che è in quest'ordine Stella, Luna, Sole,Mondo, e Trombe, che è la maggiore, e sarebbe il numero 40. L’allegoria è, che siccome le stelle son vinte di luce dalla Luna, e la Luna dal Sole, così il Mondo è maggiore del Sole, e la Fama, figurata colle Trombe, vale più che il Mondo; talmente che anche quando l'uomo n'è uscito, vive in esso per fama, quando ha fatte azioni gloriose.
Il Petrarca similmente ne' Trionfi fa come un giuoco; perchè Amore è superato dalla Castità, la Castità dalla Morte, la Morte dalla Fama, e la Fama dalla Divinità, la quale eternamente regna.
“In these tarot cards, various hieroglyphs and heavenly signs are represented. Each of them has its number, from 1 to 35, and the last five, until 40, are not numbered, but their ordering is understood from the figures printed on them. The order is: the Star, the Moon, the Sun, the World and the Trumpets, which is the highest and would be number 40. The allegory is that, as the Stars are won by the light of the Moon, and the light of the Moon by that of the Sun, in the same way the World is greater than the Sun, and Fame, represented by the Trumpets, is more valuable than the World; so much so that a man, after having exited the World, continues to live in it thanks to his Fame, when he has accomplished some glorious deed.
Similarly, Petrarch in 'The Triumphs' does something like a game; because Love is won by Chastity, Chastity by Death, Death by Fame, and Fame by Divinity, which reigns forever.”
I also posted this in the "Cards as 'Hieroglyphs'" thread on Aeclectic Tarot, back in March of 2008.
http://www.tarotforum.net/showpost.php? ... ostcount=1
I didn't remember to think of his example of a "hierarchy of light" explanation for the unnumbered
arie of the Minchiate pack, though.
My text and translation:
1676, Florence. The latest, before de Gébelin, is from Paolo Minucci, in his commentary on the poem "Del Malmantile racquistato" by Perlone Zipoli (anagrammatic pseud. of Lorenzo Lippi) (Chapter VIII, stanza 61), explaining the mention of "minchiate" -
"The 40 are called Germini o Tarocchi: and this word Tarocchi, says Monosino, comes from the Greek hetaros: with which word, he says with Alciato, it Denotes those companions, who come together to play for nourishment. But I do not know this word, what it would be; I know well that hetairos and hetaroi means Sodales: and from this word, coming down into Latin, could be made the diminutive Hetaroculi, that is to say Little Companions. Germini comes from Gemini, a celestial sign, which has the highest number among the Tarocchi. In these Tarocchi cards are depicted different hieroglyphs and celestial signs, and each has his number, from one to 35; and the last five ending at 40 have no number, but are distinguished by the figures impressing their order of precedence, which is in this order Star, Moon, Sun, World, and Trumpet, which is the highest, and would have the number 40. The allegory is, that just as the Stars are outshone by the Moon, and the Moon by the Sun, so the World is bigger than the Sun and Fame, shown with the Trumpet, is worth more than the World: so much that when a man is gone, he continues to live through fame, when he has performed glorious acts. Likewise Petrarch made Trionfi like a game; since Love is superceded by Chastity, Chastity by Death, Death by Fame, and Fame by Divinity, which reigns eternally."
(Le 40 si dicono Germini o Tarocchi; e questa voce Tarocchi, vuole il Monosino, che venga dal Greco etaros: colla qual voce, dice egli coll'Alciato, Denotantur sodales illi, qui cibi causa ad lusum conveniunt. Ma quella voce no so, che sia; so bene, che etaipos e etaroi vuol dire Sodales: e da questa voce diminuita all'usanza Latina si puo esser fatto Hetaroculi, cioe Compagnoni. Germini forse da Gemini, segno celeste, che fra Tarocchi col numero e il maggiore. In queste carte di Tarocchi sono effigiati diversi geroglifici e segni celesti: e ciascuna ha il suo numero, da uno fino a 35 e l'ultime cinque fino a 40 non anno numero, ma si distingue dalla figura impressavi la loro maggioranza, che è in quest' ordine Stella, Luna, Sole, Mondo, e Trombe, che è la maggiore, e sarebbe il numero 40. L'allegoria è, che siccome le stelle son vinte di luce dalla Luna, e la Luna dal Sole, cosi il Mondo è maggiore del Sole, e la Fama, figurata colle Trombe, vale più che il Mondo; talmente che anche quando l'uomo n' è uscito, vive is esso per fama, quando ha fatte azioni gloriose. Il Petrarca similmente ne' Trionfi fa come un giuoco; perchè Amore è superato dalla Castità, la Castità dalla Morte, la Morte dalla Fama, e la Fama dalla Divinità, la quale eternamente regna.)
It is nice, rich little text, including two etymologies, older commentators, an explanation of the sense of part of the sequence, and an allusion to Petrarch. Quite a bundle!