Sforza cards
According Kaplan II, p. 289 ...
PAVLINVS [DA] CAST[E]LETO FECIT 1499
https://en.wikipedia.org/wiki/Castelletto
Castelletto is the name of a number of places in Italy:
Castelletto Cervo, province of Biella
Castelletto d'Erro, province of Alessandria
Castelletto di Branduzzo, province of Pavia
Castelletto d'Orba, province of Alessandria
Castelletto Merli, province of Alessandria
Castelletto Molina, province of Asti
Castelletto Monferrato, province of Alessandria
Castelletto sopra Ticino, province of Novara
Castelletto Stura, province of Cuneo
Castelletto Uzzone, province of Cuneo
Castelletto (Genoa), a residential quarter in the historic centre of Genoa
Castelletto, a 700-ft high rock next to the Tofana_di_Rozes mountain in Veneto
These are mostly locations in the West of Milan. Possibly one can conclude from this, that Paolino da Castelleto came from this region, which partly belonged to Milan and in other parts to French dominion. In late 1499 Milan became occupied by French troops, either Paolino had already settled in Milan or he accompanied the French troops. It's noted, that Paolino is known by documents already in 1494 (see below), likely in documents from Milan (???).
https://archivi.cini.it/storiaarte/deta ... startPage=
NOTIZIE STORICO-CRITICHE
Questa è la carta da gioco rappresenta un due di denari colorato a mano e vede fiori iscritti all'interno delle due monete, un cartiglio con un'iscrizione e un motivo decorativo con fiorellini. L'iscrizione reca il nome del fabbricante, Paolino da Castelletto, e la data 1499, secondo la consuetudine già diffusa in Francia e Italia di inserire l'indicazione dello stampatore nel due di denari (Novati 1908, p. 18).
Francesco Novati tra 1908 e 1910 pubblica tre documenti notarili su Paolino da Castelletto, che ne attestano l'attività come stampatore e pittore di carte da gioco tra 1494 e 1513 (Per la fabbricazione delle carte da gioco in Milano sugli inizi del sec. XVI, in «Archivio Storico Lombardo», vol. 9, anno 35, pp. 434-437; Ancora di Mastro Paolino di Castelletto, fabbricante di carte da gioco del sec. XV, in «Archivio Storico Lombardo», vol. 16, anno 37, p. 281; i documenti sono stati ripubblicati, tradotti dal latino all'italiano, in Leonardo e l'incisione 1984, pp. 176-177).
Si tratta di una delle 59 carte da gioco ritrovate nel 1906 dentro a cisterne e pozzi del Castello Sforzesco durante i lavori di restauro eseguiti sotto la direzione dell'architetto Luca Beltrami. Oggi sono conservate nella Raccolta Bertarelli e 25 sono xilografiche e databili tra la fine XV e la prima metà del XVI secolo (ALU.0751.1 - ALU.0781.1).
Queste 25 carte appartengono ad alcuni mazzi diversi, sulla loro divisione la critica non è però concorde. Tra esse non sono presenti trionfi e dunque non è possibile stabilire se si trattasse di mazzi normali o di mazzi di tarocchi, poiché entrambe le tipologie si rifacevano agli stessi modelli (Dummett, p. 334).
Un nucleo appare sicuro, grazie alla presenza dei dorsi originali, e comprende 19 carte (di buona parte si conservano solo frammenti; si tratta di due esemplari di cinque di spade, tre esemplari di sette di spade, uno di otto di spade, due di nove di spade, uno di quattro di coppe, uno di cinque di coppe, uno di nove di coppe, uno di dieci di coppe, uno di cavallo di coppe, uno di dieci di denari, uno di tre di bastoni, uno di re di bastoni e tre frammenti di fanti diversi tra loro di cui non è possibile identificare il seme con certezza; ALU.0758.1 - ALU.0772.1). Sui dorsi sono rappresentate divinità classiche (un esemplare di Saturno, due esemplari di Marte, tre di Verità, uno di Ercole, quattro di Proserpina, due di Plutone, quattro di Giove, uno di Mercurio e uno di Venere; ALU.0773.1 - ALU.0781.1).
Le restanti sei carte da gioco sono: un due di denari firmato da Paolino da Castelletto e datato 1499 (ALU.0751.1); un frammento di un re di coppe di cui si è conservato anche il dorso a quadretti (ALU.0755.1 - ALU.0756.1); un frammento di un quattro di coppe (ALU.0757.1); un cinque di coppe (ALU.0752.1), un cinque di bastoni (ALU.0753.1) e un cavallo di cui non è possibile identificare il seme (ALU.0754.1).
Secondo la ricostruzione di Stuart Kaplan il due di denari, il re di coppe e il quattro di coppe appartengono a tre mazzi distinti, mentre il cinque di coppe, il cinque di bastoni e il cavallo fanno parte dello stesso mazzo. Secondo Alberto Milano invece il cinque di coppe appartiene allo stesso mazzo del due di denari di Paolino da Castelletto, ricostruzione che per le dimensioni affini e il semplice motivo decorativo con fiorellini appare la più plausibile (e viene accettata da Clelia Alberici in Leonardo e l'incisione). Il cinque di bastoni ha una decorazione con lo stesso tipo di fiorellini a quattro petali, ma presenta un più sofisticato tratteggio all'interno dei motivi fitomorfi, oltre ad essere più largo rispetto al due di denari e al cinque di coppe.
Automatic translation ...
HISTORICAL-CRITICAL NEWS
This is the playing card represents a hand-colored two of coins and sees flowers inscribed inside the two coins, a cartouche with an inscription and a decorative motif with small flowers. The inscription bears the name of the manufacturer, Paolino da Castelletto, and the date 1499, according to the custom already widespread in France and Italy of inserting the printer's name in the two of denari (Novati 1908, p. 18).
Francesco Novati between 1908 and 1910 publishes three notarial documents on Paolino da Castelletto, which attest to his activity as a printer and painter of playing cards between 1494 and 1513 (For the manufacture of playing cards in Milan in the early 16th century, in "Lombard Historical Archive", vol. 9, year 35, pp. 434-437; Anchor by Mastro Paolino di Castelletto, manufacturer of playing cards of the XV century, in "Lombard Historical Archive", vol. 16, year 37 , p. 281; the documents have been republished, translated from Latin into Italian, in Leonardo and the 1984 engraving, pp. 176-177).
It is one of the 59 playing cards found in 1906 inside the cisterns and wells of the Castello Sforzesco during the restoration works carried out under the direction of the architect Luca Beltrami. Today they are kept in the Bertarelli Collection and 25 are woodcut and datable between the end of the 15th and the first half of the 16th century (ALU.0751.1 - ALU.0781.1).
These 25 cards belong to some different decks, however, criticism is not in agreement on their division. Among them there are no trumps and therefore it is not possible to establish whether they were normal decks or tarot decks, since both types were based on the same models (Dummett, p. 334).
A nucleus appears secure, thanks to the presence of the original backs, and includes 19 cards (most of which are preserved only fragments; these are two specimens of five of swords, three specimens of seven of swords, one of eight of swords, two of nine of swords, one of four of cups, one of five of cups, one of nine of cups, one of ten of cups, one of horse of cups, one of ten of coins, one of three of clubs, one of kings of sticks and three fragments of different foot soldiers whose suit cannot be identified with certainty; ALU.0758.1 - ALU.0772.1). On the backs are represented classical divinities (one specimen of Saturn, two specimens of Mars, three of Truth, one of Hercules, four of Proserpina, two of Pluto, four of Jupiter, one of Mercury and one of Venus; ALU.0773.1 - ALU .0781.1).
The remaining six playing cards are: a two of coins signed by Paolino da Castelletto and dated 1499 (ALU.0751.1); a fragment of a king of cups of which the checkered spine is also preserved (ALU.0755.1 - ALU.0756.1); a fragment of a four of cups (ALU.0757.1); a five of cups (ALU.0752.1), a five of clubs (ALU.0753.1) and a horse whose suit cannot be identified (ALU.0754.1).
According to Stuart Kaplan's reconstruction, the two of diamonds, the king of cups and the four of cups belong to three distinct decks, while the five of cups, the five of clubs and the horse are part of the same pack. According to Alberto Milano, on the other hand, the five of cups belongs to the same bunch as the two of denari by Paolino da Castelletto, a reconstruction which, due to its similar dimensions and the simple decorative motif with small flowers, appears to be the most plausible (and is accepted by Clelia Alberici in Leonardo and the engraving). The five of sticks has a decoration with the same type of four-petalled flowers, but has a more sophisticated hatching within the phytomorphic motifs, as well as being wider than the two of deniers and the five of cups.
The article mentions, that Novati notes the "custom already widespread in France and Italy of inserting the printer's name in the two of denari ".
Actually I would like to know examples from the time before 1499 .
If the many examples before 1499 would be in France, it would mean decks with Latin suits in France, which probably are rare. If they would be in Italian decks, one would probably know the name of the printer. Do we have one? I have not.
*************************
The link above ...
https://archivi.cini.it/storiaarte/deta ... startPage=
... is very rich in its bibliography. It leads to many pictures of the Sforza castle finding and also to the Novati text. I`'m just going to explore it.
Novati F., "Carte da Gioco dei secoli XV, XVI e XVII rinvenute nel Castello Sforzesco", in Bullettino dei Civici Musei Artistico ed Archeologico di Milano, 1908, 17-20, 17-20, tav. IV
https://www.bdl.servizirl.it/bdl/bookre ... 2/mode/2up
Novati F., "Per la storia della carte da giuoco in Italia", in Il libro e la stampa, 1908, 54-69, 65-69, tav. II
http://www.internetculturale.it/jmms/ic ... =Braidense
Pictures 1
https://archivi.cini.it/storiaarte/arch ... dView=true
Pictures 2
l-rinascimenarchivi.cini.it/storiaarte/archive/IT-SDA-GUI001-000038/atlante-xilografie-italiane-deto.html?query=record_MST_MSTT_string_multi:"Luca+Beltrami+%281854-1933%29.+Storia%2C+arte+e+architettura+a+Milano"&gridView=true
The author of the nice page seems to be Piazzi M.L., 2018 .... thank you