Hi dear Pen,
I believe the female figure of the Tarot of Marseille will probably be the Divine Mercy or perhaps the Providence. I need explain this in spanish, sorry, and then translate with Google.
si el patrón de Marsella debía de entenderse y aceptarse por el pueblo, donde debemos buscar las claves para interpretar la figura femenina del mundo es en la cultura popular antes que en la literatura neoplatónica. En este sentido, es interesante buscar alegorías femeninas en las obras de teatro popular donde se abordaba el juicio final y aquí, según explica Julio I. González Montañés en su tesis doctoral, destacan la justicia y la misericordia:
«A la influencia teatral atribuye también Mâle la aparición en el Juicio Final de la Justicia y la Misericordia, rasgo poco frecuente que se encuentra en el Juicio de Chinon y en una tapicería del Louvre que Mâle relaciona con el Mystere du jour dou Jugement en el que ambas disputan con los siete pecados capitales a los que la Justicia acaba arrojando al Infierno exactamente como sucede en el tapiz mencionado. El paralelo entre tapiz y teatro es sorprendente pero existe una fuente común para ambos que Mâle desconoce: los sermones. Desde finales del siglo XIII (Speculum Laicorum) los predicadores presentan a las dos Virtudes, junto con la Virgen, disputando con el Diablo en el Juicio Final».
......... Google translation:
if the pattern of Marseille should be understood and accepted by the people, we must seek the key to interpret the female figure in the world is in popular culture rather than Neoplatonic literature. In this regard it is interesting to look feminine allegories in popular plays which dealt with the final trial and here, says Julian I. González Montanes in his doctoral thesis, highlight the justice and mercy:
"A theatrical influence Mâle also attributed the appearance in the Final Judgement of Justice and Mercy, a feature rarely found in the Trial of Chinon and the Louvre on a tapestry that relates Mâle Mystere dou jour du Jugement in both contend with the seven deadly sins to which the Justice has just throwing the hell exactly as in the tapestry mentioned. The parallel between carpet and theater is amazing but there is a common source for both that Mâle unknown: the sermons. From the late thirteenth century (Speculum Laicorum) preachers have the two virtues, along with the Virgin, disputing with the devil on Judgement Day. "
When a man has a theory // Can’t keep his mind on nothing else (
By Ross)